2003-06-22

VM 2003 : Pressemateriale

Arne deltager i VM 2003 i standardklassen med sin LS-8a 'AB' hvor han skal flyve sammen med sin holdkammerat Mogens Hoelgaard i LS-8 'SE'. Arne er med sine 1300 timer og 60.000km i logbogen den yngste på holdet, men har som en væsentlig ballast stor konkurrenceerfaring med gennem knap 10 år med eliteidræt siden gymnasietiden. En erfaring som sidenhen er blevet omsat til gode resultater i ind- og udland med svæveflyvningen også.

"Siden jeg som dreng fløj rundt i Afrika med min far i hans motorflyver har jeg altid været fascineret og opstemt ved oplevelsen af naturens uendelige sider når man flyver. Ved sidenhen at glide på opdagelse over store distancer i min svæveflyver over såvel kendte og fremmede landskaber genopdager jeg hver gang den samme glæde. Oven i giver det en stor tilfredshed at vide, at kun mine egne evner til at læse vejret, konstant tage beslutninger, udholdenhed, koncentrationsevne og erfaring til at udnytte mit flys præstationer vil bringe mig hjem igen - ofte på et hængende hår."


I konkurrencesvæveflyvning har Arne fundet den for ham ultimative sportsgren hvor spændende teori bliver omsat til praksis sekund for sekund.

"Jeg føler at svæveflyvning har givet mig mulighed for at udvikle mig mere som sportsmand og person end nogen anden sport jeg har dyrket til dato, fordi jeg bliver udfordret samtidigt på alle evner. De sidste 10 år har jeg forfulgt min ambition om at blive den bedste pilot i Verden ved at deltage i alle de konkurrencer og ekspeditioner jeg kunne få tid til. Fra mine tidligere sportsgrene ved jeg, at enhver toppræstation hviler på en endeløs række af gentagelser, nederlag og tålmodig indlæring og sådan er det også i svæveflyvning - det er heldigvis bare meget sjovere for man får lov til at flyve samtidigt!".

Siden Arne med små 500 timer i logbogen deltog i sit første EM for 5 år siden, har han sammen med Mogens Hoelgaard arbejdet målrettet mod dette VM. Mogens er den mere erfarne pilot men de besidder begge styrker som de begge har lært meget af gennem årene og har således opnået markante resultater både som individuelle piloter og parflyvere.


At "parflyve" er en disciplin og konkurrenceparameter i sig selv som kræver mere af den enkelte pilot i form af evnen til at samarbejde og udnytte hinanden tillidsfuldt.  Når parflyvningen fungerer kan man øge gennemsnitshastigheden markant.  I internationale konkurrencer i de store klasser hvor konkurrencemomentet er størst, er det en nødvendighed.

"Jeg glæder mig enormt til VM da Mogens og jeg i år føler os bedre flyvende end nogensinde. Jeg er med 30-50km løb om ugen i stærk form og materiellet er i top. Vi er ikke i tvivl om at vi vil gøre os gældende mellem de allerbedste i standardklassen".
Arne er projektleder hos COWI A/S og arbejder til daglig som industrirådgiver indenfor logistik, planlægning, IT og automation. Til den 38 årige Arnes store held har han en forstående og sød hustru i Anne og deres to lyslokkede bundter af glæde, Lisa 7 år og Maria 6 år.
Big nose

No comments:

Post a Comment