Pages

2012-07-22

Tørtermik til 9.000' og stegende hede


Vi havde tørtermik igår og jeg gik ud på en 4½ time AAT sammen med Australierne som vi dog kortede ned til 3:30 pga termikken startede sent.

Lå længe i 1.500m og ledte efter løft men det var svært at se pga en prærie brand og røg. Fik endelig godt løft og cruised'e til arealet mod syd før jeg i fuldstændigt blåt på vej mod nord ramte nogle gode bobler. Det hele minder om Syd-Afrika mht varme og måden termikken virker på medens terrænet ligner noget af det stygge man ser i dalene i Rhônedalen. Buske, træer og ingen plads. Der er IKKE nogen gode steder at lande ude. Den gode nyhed er dog, at der er rigtigt mange flyvepladser at lande på selvom der er variende kvalitet, bredde etc. Mange af dem ligger dog 'dybt' inde i landskabet og kan kun tilgås via dirtroads. Landskabet mod syd ligner et ufærdigt skakbrædt med alle de olieboringspladser der ryddet i buskadset.

På strækket mod nord kommer jeg op i 'the hilly country' som virker ret smukt fra luften af. Jeg kom dog ret lavt på et tidspunkt (1.000m QNH) og kunne kun akkurat nå et par pladser jvf LX'en men jeg kunne faktisk ikke se dem. Jeg havde dog et par alternative områder jeg ret sikkert kunne lande på men min planlægning bar frugt og jeg ramte en god rimelig bobble og jeg fik nu flere alternativer på vejen mod nord der fik mig i knapt 9.000'. På dette tidspunkt valgte Aussierne' at tøffe mod syd igen og det blev en sjov jagt at prøve at flyve dem op de ca. 120km hjem. Der var fint løft langs de små bjerge / bakker og især langs 'The Dry Rio' (værd at huske), hvilket nok var meget godt for al termik lukkede ned omkring os og der var andre derude der fik svært ved at komme hjem. På dette stræk var der flere dirtstrips som jeg dog ikke kunne finde fra luften af (værd at huske).

Uvalde lufthavn er et stort sted med masser af mindre jets, helikoptere og andre mærkelig fly der starter og lander - men der er ikke noget kontrol tårn. Så man kalder bare op til 'Uvalde traffic' og annoncerer sine intentioner og sørme om ikke alle er superprofessionelle og tiltaler hinanden "Sir". Igår var der en Citation der lå lige i rumpen af mig på mit glid med ca. 180km/t og som spurgte om jeg ikke ville gå ind som nr. 1 fordi de "enjoyed the view". Jeg kvitterede, at jeg havde fint skub i skuden og kunne holde farten hele vejen hjem men ville ankomme i 900' for at join'e right-hand til bane 16, taxiway,  hvorfor de bare kunne descende under mig på direct final og jeg således var nr.2. Da jeg krydsede banen med vandet fossende ud i tøsehøjde (900') viste det sig at Citation'en gik ind på final da jeg gik på right-hand-base og piloten sagde bare 'got you visual, continue, that look's cool'. Så jeg landede på taxi-way'en medens de tog hovedbanen parallelt 200m til venstre for mig. Total afslappet.

Drak iøvrigt igen 9 liter vand igår. "SJ" går som en raket.

Idag holder jeg mig på jorden og får styr på en del løse ender.

No comments:

Post a Comment