2006-05-28

WGC 2006: Opvarmning

Alt foregår lidt langsomt. Det er som alle lige har noget de skal ordne før de kan komme videre i programmet. Piloter, hjælpere, slæbeppiloter, markoganisation, konkurrenceledelse - alle gør tingene på en lidt tøvende måde. Men det er jo også langt hen ad vejen formålet med træningsugen, at vi alle finder de praktiske muligheder og vænner os til rammerne.

Eskilstuna flyveplads er ikke et stort sted geografisk set men alligevel skal vi klemme 120 fly ned på dette areal. Vi får se om den Svenske organisation begynder at komme lidt i omdrejninger. I linket her ser man hvor flyvepladsen ligger - og I kan selve zoome ind og ud. Hvis I vælger satellitkort kan I får en fornemmelse af terrænet. http://maps.google.com/maps?q=59.381944,+16.448056+(WGC2006)&iwloc=A&hl=en

Igår var vejret lidt tvivlsom men selvom det var svagt så det godt ud mod vest. Mogens, Uffe og jeg trak i arbejdstøjet og kæmpede alle tre en brav kamp for at komme vest på i til tider meget svag termik. Mogens fik fat i lav højde nordvest for Arboga men jeg måtte tage en mindre detour til den semi-civile flyveplads Arboga. Her blev jeg taget vel imod og tilbudt et slæb igen af den lokale svæveflyveklub.

Jeg satsede lidt og gik i medvind ned til søbreden af Hjälmaren hvor jeg fik fat igen i 400m - kun lige 150m overskud tilbage til Arboga. Men herfra fik jeg så sandelig fat og med snit på over 3,5m per sekund gik det over stok og sten (mest sten, skov og sø) mod vest i over 2.300m højde - og en fornem skygade på sydkanten af de nordlige udkagninger der bare strakte sig hele vejen ind over Norge. I mellemtiden kunne Mogens melde at han faktisk var nået næsten op til Idre.
Med et snit på lidt over 115km/t arbejde jeg mig ligeledes mod vest-nord-vest og med udsigt til Hagfors og godt ind over 10-mila Skogen (se billedet her) blev Mogens og jeg enige om at vende om - klokken var også lidt over fem.

10-mila Skogen er en styg sag - en svensk mil er som bekendt 10km og den skov er ca. 100km på hvert led - og der er kun et absolut fåtal steder man muligt kan lande hvis det gode vejr slipper op.

Nuvel - med en god rygvind på ca. 25km/t blev turen de 155km hjem en dejlig hurtig sag på ret præcis én time. Slutglidet startede jeg ca. 95km ude og det var en fornøjelse at kunne genkende landskabet fra sidste års træning her.

No comments:

Post a Comment