2006-06-02

WGC 2006: Formen pudses af

Ja, rund er jo som bekendt også en form.

Vi fik ved dagens briefing at vide, at vi skulle forvente op til 90km/t vesten vind i 2.000m og ca. 45km i 1.000m. Tak for kaffe - der skulle svedes i de små kontorer. Standardklassen og åbenklassen skulle starte først og vi fik en 308km opgave der nærmest ved ud- hjem - fuldstændig på tværs af vinden.

Fik jeg fortalt, at det var i blå termik - ikke en ærlig cumulus i sigte? På vores team briefing indskærpede Team Captain Frank at der ikke var nogen grund til at gennemføre opgaven hvis det så håbløst ud - hellere komme hjem i god tid og ikke risikere materiel eller overskud til når det går løs på søndag.

Nå - men dagen viste sig at være ganske flyvebar selvom vi sled i det - meter for meter - kilometer for kilometer. Med en fuldstændig skyfri himmel var det spændende at følge de større eller mindre grupper af fly der som kviksølv flød ud af boblerne mod den næste bobbel.

Kl. 12:45 blev start lininen åbnet og vi stak relativt hurtigt afsted - stort set alle mand indenfor 15 minutter af hinanden. Alligevel lykkedes det de fleste at forsvinde for mig da jeg startede sammen med Uffe 13:04. Uffe havde lige 150m mere end jeg da vi stak og det øgede han egentligt bare.

Efter at have studeret landskabet gentagne gange i komfortabel højde (normalt lige over 1.000m) og udtænkt diverse mulige marker der kunne bruges i en håndvending var jeg lige over 110km hjemmefra ved Storvik (nord-øst for Borlänge) som vi skulle vende. Her fik jeg i 800m og medvind ud over søen fat og dagens bedste højde 2.000m+. Ruten var iøvrigt den mest udelandingsvenlige rute jeg har set her oppe endnu.

På benet hjemad fulgtes jeg til sidst sammen med Jeroen fra Holland der vist også bare ville være glad for at komme hjem. Hoppet over Mälarens muddergrønne vand til dagens første rigtige cumulus (som jeg vist aldrig fik kontakt med) til sidste vendepunkt inden benet direkte hjem var ret spændende i de nu ca. 43km/t sidevind. Jeg havde ikke slutglidshøjde og begyndte så småt at indstille mig på en marklanding men da jeg gik i medvind fra sidste vendepunkt begyndte det sandeligt at stige i 500m.

Faktisk steg det pludselig kortvarigt 5m/s - nok til at jeg kunne blæse hjem med over 200km/t på uret. Klipper, skove, søer, grusveje, små Astrid Lindgren huse med svenske flag og Volvoer passerede hurtigt revy under mig og jeg kunne lidt mør fortage det obligatoriske lowpass før jeg satte AB ned på bane 25. Okay - dem som vil more sig kan følge linket her http://www.wgc2006.se/sub/igcview_wgc2006.htm hvor man kan sammenligne vores flyvninger blot ved at krydse af hvilke fly man vil se - og så bliver det vist i Google Maps. Ret fikst. Husk at vælge "Standard" i boksen "Select Class".

Nu står det på Team aften hvor vi samler hele holdet - hjælpere, familie og piloter - og imorgen er der åbningsceremoni.

1 comment: