2009-07-06

EM 2009: Hård dag i bjergene - og i lavlandet


Så er alle hjemme: en dag der gik fra at være en hastighedsopgave via 3 vendepunkter i både nord, syd og øst blev lavet om til assigned area task via samme vendepunkter med radier på omkring 25km.

Medens Henrik Breidahl i 15m klassen skulle mod nord først medens Ulrik og jeg skulle mod øst først - kunne vi se cirrus og andet snask bygge op Østrig og Tjekkiet. Vi skulle være hurtige ved havelåen.

Henrik fik en meget svær dag selvom termikken i start området var ganske dejlig med op til 2,5m/s op til knapt 2.000m. Da vi 18m klassen tærsklede ud var Dr. Arndt vældigt oppe på dupperne mht at vi idag nok skulle regne med, at dem som gik tidligt ville få det bedste vejr.

Det kom ihvertfald til at passe i 18m klassen - for selvom jeg hentede de to franskmænd, der havde startet nogle minutter før mig, allerede halvvejs på først ben, smuttede de fra mig i den nordligste sektor hvor de stik imod forventning fandt en 4m/s til 2.000m (sagde de) medens jeg straks gik mod syd da jeg var kommet til midten - slog de mig stort.

Det til trods for, at jeg på min vej til den sydligste sektor fik flere 3m/s bobler til knapt 2.000m og en suveræn linie helt ned til Donau hvor jeg kunne vende lige under Budapest TMA'ens 6.500' begrænsning - vende om og uden at kurve flyve de vel knapt 80km hjem uden at kurve. Det var overraskende godt: selvom jeg startede kanpt 600m under slutglidshøjde med McCready 2.2 kunne jeg holde ca. 180km/t hele vejen hjem og en placering som nr. 5 idag.

No comments:

Post a Comment