Pages

2009-07-08

EM 2009: En typisk dag

Er blevet spurgt flere gange om hvordan en typisk dag ser ud, så her er team ABs normale dagsprogram hvor de præcise tider naturligvis kan svinge lidt afhængigt af vejret - men rækkefølgen er stort set altid den samme:
  • 07:15-07:30 Forsøger at vågne - og det lykkes normalt
  • 07:30-07:45 Morgenbad og igang med kaffemaskinen, tappert forsøg på at vække crew chief også.
  • 07:45-09:15 Klargøring / samling af fly:
    • Glæde sig til dagens opgave!
    • Samle fly / AB står under konkurrence normalt opspændt med Jaxida Cover
    • Vingestøtter erstattes af vingedolly og hale dolly
    • Vi trækker AB til forpladsen og vandpåfyldning
    • Batterier monteres, vandbalast påfyldes, pitot og dyse monteres
    • Drikke en liter vand
    • Backup logger monteres og testes
    • Instrumenter og batteri kapacitet checkes individuelt
    • Hood efterses og poleres om nødvendigt
    • Flyet gennemgøres generelt og dagligt tilsyn udføres og journaliseres
    • Jaxida Covers afmonteres og stuves af vejen i team bilen.
    • Vægt kontrol foretages på vejen til grid
    • Flyet indplaceres på grid
  • 09:15-09:55 Morgenmad, pakning af flyvetaske med kort, dokumenter og diverse grej.
    • Glæde sig til dagens opgave!
    • Visualisere lidt
    • Slappe lidt af med teamet
  • 10:00-10:20 Briefing
    • Hyldelse af gårsdagens dagsvindere
    • Gennemgang af evt sikkerhedsmæssige emner / incidents
    • Gennemgang af dagens vejr
    • Gennemgang af dagens opgave
  • 10:20-10:40 Drøftelse af gårsdagens erfaringer hvor relevant
    • Herunder drøftelse af dagens opgave med teamet
    • Navigation, ordner kort, optegning af kurser, distancer, vind og vejr
    • Strategi og taktik - forhold der kan ændre sig / der skal tages højde for
    • Evt andre praktiske ting: lejr, aftaler mm.
  • 10:40-11:00 Evt nedkøling, omklædning, mad og rigeligt med drikke.
    • Glæde sig til dagens opgave!
    • Ud til feltet og flyet
    • Visualisering af opgave
  • 11:00 -11:15 Klargøring af flyet, indlægning af opgave i navigationssystemet
    • Glæde sig til dagens opgave!
    • Kontrol af opgave
    • Klar i cockpit, cockpit check
  • 11:30- xx:xx Opslæb, motorprøve, etablering i startområdet, vurdering af vejret
  • xx:xx - yy:yy: På opgave. Typisk 3-7 timer ad gangen
  • yy.yy + 1 min : Dagens flyvning udlæses på SD kort og afleveres prompte til konkurrenceledelsen
  • yy:yy - 19:00 : Rengøring og klargøring af fly / evt nedspænding. Typisk fra 17-18 tiden.
    • Forkanter, hood mm rengøres og poleres med voks
    • Dyse og pitot afmonteres
    • Backuplogger fjernes
    • Tapeforseglinger checkes for revner og løsrivelse
    • Jaxida Cover monteres / evt nedspændes
    • Vingestøtter monteres
  • 19:00-19:15 Resultater og vædskebalance kontrolleres i spændt atmosfære med kollegaerne
  • 19:15-19:30 Personlig soignering
  • 19:30-21:30 Aftensmad, drøftelse af dagens opgaver og afslapning
  • 21:30-22:30 Fritid og så på hovedet i seng
    • Lidt analyse af log og efterrationalisering
    • Glæde sig til næste dags opgave!

No comments:

Post a Comment